Rotterdam en Drechtsteden presenteren zich onder één vlag: Rotterdam Maritime Capital of Europe

Vandaag presenteerden wethouders Adriaan Visser, gemeente Rotterdam, en Maarten Burggraaf, de Drechtsteden, de internationale marketingstrategie ‘Rotterdam Maritime Capital of Europe’. De campagne is gelanceerd tijdens de Smart Holland Day op SMM Hamburg 2018, de grootste maritieme beurs van de wereld. Het doel is om Rotterdam als dé maritieme topregio van Europa beter op de kaart te zetten en zo meer buitenlandse bedrijven, innovatieve startups en talenten aan te trekken.

www.rotterdammaritimecapital.com
Tijdens de beurs is ook de nieuwe internationale webportal www.rotterdammaritimecapital.com gelanceerd. Internationale bedrijven, studenten en startups vinden hier alle relevante informatie om zich te vestigen in de Rotterdamse regio. Ook geeft de website inzicht in de unieke diversiteit van de maritieme bedrijvigheid en biedt de website de mogelijkheid om in contact te komen met innovatieve partners om bijvoorbeeld samen nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

Samenwerking binnen de maritieme regio Rotterdam
De gezamenlijke aanpak van gemeente Rotterdam, de Drechtsteden, het Havenbedrijf Rotterdam, Rotterdam Partners, Deal Drecht Cities, InnovationQuarter en Rotterdam Port Promotion Council is een logische vervolgstap op de installatie de Rotterdam Maritime Board die in juni 2017 is opgericht. Via dit adviesorgaan adviseren vooraanstaande CEO’s uit het regionale maritieme bedrijfsleven onder andere de samenwerkende Drechtsteden, (Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht) en de gemeente Rotterdam. Er is bewust voor gekozen om de hele regio, van Maasvlakte tot Drechtsteden, als Maritieme Hoofstad van Europa te promoten.

Internationaal is dit hele gebied al bekend als Rotterdamse havengebied. Met de nieuwe campagne wordt nu het voltallige maritieme bedrijfsleven en sector internationaal op de kaart gezet. Naast bedrijven in transport, logistiek, chemie en energie worden nu ook de bedrijven in de maritieme zakelijke dienstverlening en maakindustrie, de scheepsbouw, de offshore, de innovatieve circulaire technologiebedrijven, de rederijen en de grondstoffenhandelaren in de spotlight gezet als het DNA van de maritieme hoofdstad.