Gemeente bedankt pedagogisch medewerkers voor inzet in de voorschool

Ouders luisteren graag naar pedagogisch medewerker

Op deze dag van de pedagogisch medewerker laat de gemeente op alle voorscholen een cadeautje bezorgen om pedagogisch medewerkers te bedanken voor hun onmisbare rol in de ontwikkeling van Rotterdamse peuters. Het cadeau is een knipoog naar een leuke manier om met ouders in gesprek te gaan en ze te betrekken bij wat hun peuter leert op de voorschool. Wethouder Said Kasmi (onderwijs, cultuur en toerisme) reikt bij een voorschool van kinderopvangorganisatie Mundo het cadeau persoonlijk uit.

Wethouder Said Kasmi (O.a. Onderwijs): "Voor ouders is de pedagogisch medewerker een expert. Iemand waar ze graag iets van aannemen en waar ze graag advies van krijgen. Dat blijkt uit onderzoek dat wij als gemeente lieten doen naar behoeften van ouders met een peuter op de voorschool." Die positie biedt pedagogisch medewerkers kansen om ouders te betrekken bij de ontwikkeling van hun kind. De voorschool heeft goed zicht op de ontwikkeling van peuters en pedagogisch medewerkers kunnen hier ontzettend veel over vertellen aan ouders. Het helpt peuters enorm als ouders weten wat hun kind leert op de voorschool en als zij thuis actief met hun kind lezen, spelen, zingen en kletsen. Pedagogisch medewerkers kunnen ouders hierin stimuleren door goed aan te sluiten bij de thuissituatie en bij wat ouders belangrijk vinden voor hun kind.

Extra aandacht en subsidie
Om pedagogisch medewerkers nog beter te ondersteunen in hun rol richting ouders, heeft de gemeente dit jaar werkateliers georganiseerd waar ruim zestig pedagogisch medewerkers aan meededen. Hiervan brengt een grote groep de ideeën en inzichten uit de werkateliers verder binnen de eigen organisatie. Kasmi: "Voorscholen kunnen dit jaar ook extra subsidie krijgen van de gemeente voor het aanschaffen van hulpmiddelen voor ouderbetrokkenheid. Heel belangrijk, want voorscholen zorgen voor gelijke kansen in het onderwijs, iets wat ik erg belangrijk vind."

Meer dan opvang
De voorschool biedt veel meer dan alleen opvang van peuters, maar het is geen school. Peuters van 2,5 tot vier jaar spelen er en leren terwijl ze spelen. Net als op de basisschool wordt de natuurlijke nieuwsgierigheid uitgedaagd. Er is aandacht voor sociaal- emotionele en motorische ontwikkeling en taal- en rekenontwikkeling via spel.