Snapje wat je stuurt?

Rotterdamse bewustwordingscampagne over sexting voor en door jongeren

Online flirten. Dat kan heel leuk en spannend zijn. Maar het is belangrijk om voorzichtig te zijn. Vooral jongeren zijn zich niet altijd bewust wat er met online foto’s en filmpjes kan gebeuren. Daarom start Rotterdam een online campagne die jongeren laat nadenken over het online sturen van seksueel getinte berichten.
Wethouder Judith Bokhove (jeugd en taal) en Raadslid Tanya Hoogwerf (Leefbaar Rotterdam) lanceerden zondag samen met Rotterdamse jongeren de online campagne. De Rotterdamse campagne loopt tot december.
 

Sexting is het sturen van erotische berichtjes, filmpjes of foto's naar elkaar. 42% van de jongeren in de regio Rotterdam heeft ervaring met sexting. Een op de drie jongeren (35%) hiervan heeft een negatieve ervaring met sexting gehad.

Vals gevoel van veiligheid
Vooral het medium Snapchat wordt hiervoor gebruikt omdat berichten in principe weer verdwijnen en niet worden opgeslagen. Wethouder Bokhove: "Dit creëert een (vals) gevoel van veiligheid. We laten in de campagne zien dat een foto, die in goed vertrouwen gedeeld wordt, eenvoudig kan worden ‘gescreend’ met bijvoorbeeld een tweede telefoon. Je hebt dus geen garantie dat het bericht tussen jou en de ontvanger blijft. Daarom is het belangrijk dat jongeren goed blijven nadenken. We zeggen niet dat het mag, maar dat het belangrijk is dat je snapt wat je stuurt. De campagne probeert jongeren er op te wijzen dat zo’n foto verstrekkende gevolgen kan hebben.”

Je foto gaat verder dan je denkt
De campagne werd door de gemeente Rotterdam ontwikkeld naar aanleiding van het initiatiefvoorstel van raadslid Tanya Hoogwerf (Leefbaar Rotterdam) en is gericht op bewustwording bij jongeren tussen 13 en 18 jaar over het online versturen van onder andere naaktfoto’s. "Ik kwam in contact met slachtoffers wiens naaktfoto ongewild waren gedeeld op het internet en zag wat een verstrekkende gevolgen dit kan hebben. Deze jongeren hadden niet overzien dat een in vertrouwen gedeelde foto heel snel verspeid kan worden. Ik ben trots op de campagne die we samen met jongeren hebben ontwikkeld. Tegenhouden kunnen we niet, maar we kunnen jongeren wel bewustmaken hoe ver een foto kan reiken", aldus Hoogwerf. Bij de ontwikkeling is samenwerking gezocht met jongeren en slachtoffers van online seksueel misbruik en met verschillende hulpverleningsinstanties, waaronder Fier en Humanitas.

Deze Rotterdamse aanpak voor een landelijk probleem, onderscheid zich door in de eerste plaats te concentreren op het platform waar jongeren aan sexting doen, Snapchat. Het filmpje wordt ook gedeeld op andere populaire platformen onder jongen als Instagram en YouTube. Daarnaast komen er realtime op 21 Rotterdamse middelbare scholen posters te hangen en is er een lesbrief beschikbaar voor leraren om het onderwerp bespreekbaar te maken. In de herfstvakantie draait er ook een bioscoopcommercial.

Snapjewatjestuurt.nl
De website snapjewatjestuurt.nl geeft tips over waaraan je moet denken voordat je begint met sexting. Bijvoorbeeld dat je eerst zeker moet weten met wie je het bericht deelt en dat je die persoon kunt vertrouwen. Of dat je nooit herkenbaar, bijvoorbeeld met je gezicht, in beeld bent. Ook legt de site de gevaren van sexting uit.
Op de website staan duidelijk de verschillende routes naar hulp. Ook is er een chatfunctie waar jongeren 's avonds en 's nachts kunnen chatten met een hulpverlener van FIER. Ook staat er informatie voor ouders op de website.

Kijk voor meer informatie op www.snapjewatjestuurt.nl